به گزارش مشرق، چشمبادامی ها دست از سر بازار ایران بر نمیدارند. آنقدر در سالهای گذشته بازار ایران برایشان پرمنفعت و جذاب بوده که اکنون حاضر نیستند حتی یک قدم از مصالحشان در بازار پرجذابیت ایران عقب نشینی کنند. حتی حاضر نیستند بپذیرند که در شرایط رکودی، مردم دیگر اقبالی به خرید خودروهای داخلی هم ندارند چه برسد به اینکه خودروهای چینی که ذهنیتی بد هم نسبت به آن دارند را انتخاب کنند. شاید فکر میکنند هستند افرادی که هنوز جیب خالی و پز عالی دارند. پولی برای خرید خودروهای لوکس وارداتی با برندهای غیرچینی ندارند و از سوی دیگر، دلشان میخواهد خودرویی حداقل با ظاهر لوکس داشته باشند.
سالهاست که خودروسازان چینی در بازار ایران جا خوش کردهاند. مدل جدید ارایه میدهند و از مصرفکنندگانی که تا همین چند وقت پیش، سالهای متمادی را با خودروسازان داخلی سر کرده بودند، دل میبرند. مصرفکنندگانی که چهره جذاب خودروهای داخلی خودروسازان برایشان دیگر اهمیتی ندارد و به دلشان نمینشیند. البته خودروسازان داخلی هم تا به خودشان بجنبند و فیس لیفتهای جدید ارایه کنند، چینیها بخش عمدهای از بازار را ربودند و البته هنوز هم به دلربایی خودروهای خود ادامه میدهند. تولید برخی از آنها را به صفر رساندهاند و برخی دیگر از خودروها را در حال جایگزینی دارند.
اما مهمتر از همه این است که درست در شرایطی که خودروسازان داخلی بدون توجه به بازار رکودی، در حال افزایش قیمت محصولات پرطرفدار خود هستند و حتی آمارها و اسناد نشان از این دارد که آنها حتی بالاتر از قیمتهایی که شورای رقابت به عنوان مرجع رسمی به آنها مجوز داده است، اقدام به افزایش قیمت کردهاند، خودروسازان چینی طرحهای رقابتی و جذاب مشتریان را ارایه میدهند و اعلام میکنند که حتی در دریافت اقساط از مشتریان نیز منعطف عمل میکنند، یعنی همانطور که مشتریان بخواهند، اقساط را برایشان در نظر میگیرند و همه جوره با خریداران کنار میآیند، بلکه بتوانند بازار را همچنان در اختیار خود داشته باشند.
بررسی طرحهای فروشی که خودروسازان چینی دارند، حکایت از آن دارد که آنها برنامههای درازمدتی برای بازار ایران دارند و حتی میخواهند حضور خود در این بازار را مستحکمتر هم بکنند، به همین دلیل است که حاضر شدهاند که با ۳۵ درصد دریافت نقد، مابقی قیمت خودرو را به صورت اقساط منعطف از مشتریان دریافت کنند. تحویل های خود را در کوتاهترین زمان ممکن انجام میدهند و میخواهند هر طور که شده دل مشتریان را بدست آورند.
اما نکته دیگر حائز اهمیت در این میان، رفتار برخی خودروسازان کرهای است که در این میان بدون ضابطه اقدام به افزایش قیمتهای خود کردهاند. در این میان برخی از این خودروسازان، قیمتها را به یکباره افزایش دادهاند، در حالی که خودشان هم فکر نمیکردند که از برخی خودروهایشان در بازار ایران، این چنین استقبالی بشود اما آنها هم رقیب سرسختی به نام چینیها را در کنار خود دارند و شاید باید تلاش کنند که قیمت را از آنچیزی که هست، پایین تر و به عبارت دیگر رقابتی تر کنند.
در این میان همه خودروسازان خارجی حداقل این نکته را به خوبی دریافتهاند که بازار ایران، یک بازار پررقابت و خوب است که میتوانند در آن بیشتر از هر جای دنیا، منفعت ببرند، قشر جوان آنقدر علاقمند هستند که شاید هیچ کشوری به اندازه ایران بهشتی برای فروش خودروهای خارجی نباشد. آمارهای گمرک هم البته این را تائید میکند. آمارها حکایت از افزایش ۳۰ درصدی واردات خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی در دو ماهه ابتدای سال جاری دارد.
در این مدت ۲ هزار و ۳۸۹ خودرو با حجم سیلندر ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ سیسی بهارزش ۷۰ میلیون و ۱۲۶ هزار دلار به کشور آمده است که در مقایسه با سال قبل ۲۸ درصد ازلحاظ ارزشی و ۲۸ درصد ازلحاظ وزنی افزایش یافته است. همچنین ۲ هزار و ۴۰۷ دستگاه وسیله نقلیه موتوری بهغیر از آمبولانس و هیبریدی بهارزش ۶۵ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار به کشور آمده است که در این بخش نیز رشد ۳۲درصدی را در مقایسه با سال قبل از لحاظ ارزشی شاهد هستیم. درمجموع در این مدت ۴ هزار و ۷۹۶ خودروی خارجی بهارزش ۱۳۵ میلیون دلار و ۸۷۷ هزار دلار خودرو به کشور آمده که رشد حدودی ۳۰درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارد. میانگین قیمت خودروهای وارداتی حدود ۹۹ میلیون تومان است.